Nová studie naznačuje, že komety jsou křehké: Proč by nás to mělo zajímat?

05.01.2018 - Stanislav Mihulka

Výzkum komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko ukazuje, že komety nejsou kosmické balvany, ale spíš zmrzlé sněhové koule

Povrch komety - Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko zblízka, na snímku evropské sondy Rosetta

Mnozí si představují komety jako masivní balvany z kamení a ledu. Analýza dat získaných evropskou sondou Rosetta na kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko ale ukazuje odlišný obrázek. Komety jsou zřejmě dost křehké.

Podle výsledků týmu, který vedl Nicholas Attree z francouzské Aix-Marseille Université, drží kometu 67P/Čurjumov-Gerasimenko pohromadě síly, které jsou milionkrát slabší, než polystyren.

Jak pevná je kometa?

Vědci zkoumali povrch komety a soustředili se při tom na útesy a terénní nerovnosti, které tam objevila sonda Rosetta. Pak vzali v úvahu známou gravitační přitažlivost komety a vypočítali, jaké síly jsou minimálně nutné k tomu, aby útvary na povrchu komety udržely svůj tvar.

TIP: Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko je z nesmírně staré organické hmoty

Pokud by Zemi někdy v budoucnu ohrozila kometa a my se budeme snažit bránit, bude hrát velkou roli, jestli na nás poletí spíše balvan anebo slabě poslepovaná hromada suti. Zatím to vypadá, že bychom měli vymyslet obranu proti veliké sněhové kouli.

IFL Science, arXiv