Nová teorie Stephena Hawkinga: Černé díry nemají vlasy, ale měkký kožíšek

Povede se Stephenu Hawkingovi vyřešit informační paradox černých děr?

13.06.2016 - Stanislav Mihulka

Legendární fyzik Stephen Hawking má ve svém pohnutém životě dva hlavní protivníky: neurodegenerativní onemocnění ALS a černé díry. Již dlouhá desetiletí se snaží prolomit tajemství černých děr, především pokud jde o řešení takzvaného informačního paradoxu černých děr. Nedávno představil svou novou hypotézu, která spočívá v tom, že černé díry mají „měkký kožíšek“.

Bez vlasů, zato s kožíškem

Černé díry by měly pozřít úplně vše, včetně světla. Také se říká, že „černé díry nemají vlasy“, což znamená, že černé díry lze úplně popsat třemi jednoduchými parametry: jejich hmotností, momentem hybnosti a elektrickým nábojem.

TIP: Stephen Hawking: Černé díry, jak je známe, možná neexistují

Zároveň ale černé díry vyzařují Hawkingovo záření a tím se zvolna vypařují, i se vším, co předtím spolkly. Pokud by to takhle bylo, tak by se vlastně vypařila i informace o hmotě pohlcené černou dírou. Podle kvantové mechaniky ale nemůže být informace o hmotě nikdy úplně zničena, ani když ta hmota spadne do černé díry. To je informační paradox černých děr.

Řešení tohoto paradoxu se ukázalo jako velmi obtížné. Postupně se objevují rozmanité hypotézy, někdy i velmi exotické, žádná z nich ale zatím nebyla přijata většinou fyziků.

Hawking sice před lety osobně přispěl k přijetí poučky o černých dírách bez vlasů, teď ale navrhuje, že černé díry vlastně mají hebký kožíšek. To je metafora pro nízkoenergetické kvantové fluktuace, které podle Hawkinga a jeho spolupracovníků oplétají černou díru jako kožíšek. Prostřednictvím těchto kvantových fluktuací by se informace o pohlcené hmotě zase měla vrátit do světa mimo černou díru.

TIP: Řeší Planckova hvězda paradox černých děr? Může černá díra zmizet?

Hawkingova nová hypotéza zaujala odborníky, přesvědčeni ale zdaleka ještě nejsou. Není to kompletní řešení problému. S informačním paradoxem černých děr si fyzici asi ještě užijí dost zábavy.

New York Times, arXiv