Nová zbraň proti HIV: Levný a spolehlivý vaginální implantát

19.04.2018 - Stanislav Mihulka

<p>HIV potřebuje k množení bílé krvinky. Nový implantát proto drží bílé krvinky stranou.</p>

Virus HIV je sice stále velmi nebezpečným protivníkem, postupně ale objevujeme rozmanité technologie a léčebné postupy, s nimiž mu můžeme vzdorovat. S novým nástrojem pro tento boj nedávno přišel tým kanadských a keňských vědců.

Zmínění vědci vyvinuli vaginální implantát, který dokáže zamezit přenosu infekce viru HIV u žen tím, že potlačuje reakce imunitních buněk v ženských genitáliích. Tento implantát z ohebného polymeru pozvolna uvolňuje hydroxychlorochin, tedy látku s protizánětlivými účinky, která se používá i jako prevence a lék proti malárii.

TIP: Naděje na dohled: Nová léčba může účinně bojovat proti 99 % kmenů HIV

Virus HIV se může množit pouze v jednom typu bílých krvinek, které mají na starost imunitu. I když to zní zvláštně, proti přenosu infekce HIV funguje potlačení imunitní reakce těchto bílých krvinek. Když v genitáliích nejsou bílé krvinky, má virus HIV smůlu. A právě to zařídí hydroxychlorochin. První experimenty s vaginálními implantáty dopadly velmi slibně, teď záleží, jak se implantáty osvědčí u lidí.

IFL Science, Journal of Controlled Release