Nově objevená slabina viru chřipky by mohla vést k univerzální vakcíně

26.12.2021 - Stanislav Mihulka

Chřipkové viry jsou odolnými protivníky. Neustále se adaptují na náš imunitní systém i na léčebné postupy. Vědci ale věří, že se jim konečně podařilo najít slabé místo viru…

<p>Spodní část „stopek“ molekul hemagglutininu, které ční z povrchu chřipkového viru, by se mohla stát jeho Achillovou patou.</p>

Chřipka je teď tak trochu ve stínu pandemie covid-19. Přesto i ona umí jen ve Spojených státech každým rokem potrápit miliony lidí a desítky tisíc nemocných usmrtit. Vědci a lékaři čelí chřipce vakcínami, jejich vývoj je ale svízelný. Typické chřipkové vakcíny cílí na koncové části proteinu hemagglutininu, který v podobě mnoha trimerů ční z povrchu virové částice chřipky do okolí.

Pro vakcínu je takové místo výhodné, protože je snadno přístupné pro imunitu. U chřipky je ovšem zásadní problém v tom, že konce hemagglutininu jsou zároveň jednou z nejvíce proměnlivých oblastí viru. Mutují tak rychle, že je obvykle nutné každým rokem vytvořit novou vakcínu a nikdy není úplně zaručené, že se hotová vakcína „trefí“ do převládajícího typu viru.

Achillova pata proměnlivého viru

Patrick Wilson z americké Weill Cornell Medicine a jeho spolupracovníci nedávno našli novou slabinu chřipkového viru, která by mohla pomoci prolomit prokletí každoročního očkování proti chřipce. Jde o spodní část molekuly hemagglutininu, která se nachází v blízkosti povrchu virové částice. Vědci této části hemagglutininu přezdívají „anchor“ (česky „kotva“) a doposud byla opomíjená, zejména pokud jde o vývoj vakcín.

Vědci tohle slabé místo objevili při průzkumu 358 různých protilátek, které získali z krve lidí očkovaných proti chřipce nebo nakažených chřipkou. Většina protilátek se dle očekávání vázala na konce hemagglutininu. Zároveň se ale ukázalo, že asi 50 různých protilátek cílí na zmíněnou „kotvu“, tedy spodní část hemagglutininu.

TIP: Rok narození do jisté míry ovlivňuje, jak je kdo odolný vůči chřipce

Badatelé pak zjistili, že řada těchto protilátek proti „kotvě“ funguje proti mnoha různým typům sezónní chřipky zároveň. Vtip je v tom, že tato oblast molekuly hemagglutininu je mnohem méně proměnlivá, než její konec. Vše nasvědčuje tomu, že protilátky proti „kotvě“ jsou velmi slibné pro vývoj univerzálních chřipkových vakcín, které by podstatně lépe vzdorovaly změnám rychle mutujícího viru chřipky.