Nově objevený obří dinosaurus Mnyamawamtuka má kosti ve tvaru srdce

Paleontologové v Tanzanii objevili fosilní fragmenty nového druhu obrovského dinosaura, který Zemi obýval zhruba před 100 miliony let

20.02.2019 - Stanislav Mihulka

Novým příspěvkem do skupiny sauropodů, tedy velkých čtyřnohých dinosaurů s dlouhým ocasem a krkem, je Mnyamawamtuka moyowamkia. Těžko vyslovitelné jméno pochází ze svahilštiny a znamená „stvoření od řeky Mtuka s ocasem ve tvaru srdce“. Právě zvláštní tvar ocasních kostí vědce překvapil – připomínají totiž srdce. Pozůstatky tohoto tvora vědci objevili během průzkumu v jihozápadní Tanzanii v roce 2004. Formálního popisu se ale dočkal až nyní.

Mnyamawamtuka žil v druhohorách, tedy zhruba před 100 miliony let v období křídy. Jeho objevená kostra je výjimečně dobře zachovalá a představuje nesmírně cenný zdroj informací o titanosaurech – vývojově pokročilém druhu sauropodních dinosaurů. Do této skupiny patří i největší známí suchozemští živočichové všech dob, jako byl Argentinosaurus, Paralititan nebo například Futalognkosaurus. Celkově paleontologové evidují přes 100 titanosaurů.

TIP: V Austrálii objevili velkého dinosaura ze skupiny titanosaurů

Na základě předchozích nálezů víme, že šlo o jednu z nejpočetnějších skupin sauropodních dinosaurů, jejich evoluce a biologie jsou ale doposud jen málo známé. Zatím se našlo jen velmi málo dobře zachovalých koster titanosaurů. Většinu z nich se podařilo objevit v Jižní Americe, Antarktidě (která byla v druhohorách klimaticky mnohem příznivější než dnes), Egyptě, Tunisku, a právě v Tanzanii. Objev z Tanzanie je výjimečný především vzhledem k množství zachovaných pozůstatků. Vědci u řeky Mtuka identifikovali části obratlů, žeber, kostí z končetin a zubů.

Ohio University, PLOS ONE