Nově objevený rhynchosaurus Beesiiwo žil asi před 230 miliony let

Naleziště ve Wyomingu přineslo objev fosilie rhynchosaura – souputníka nejstarších dinosaurů

02.05.2023 - Stanislav Mihulka

Západní státy USA, od Texasu po Montanu, jsou proslulé nalezišti podivuhodných fosilií, které reprezentují ekosystémy dávných dob. V západním Wyomingu, západním Coloradu a Utahu se nalézají útvary druhohorní formace Pop Agie, která vznikla v období svrchního triasu, asi před 230 miliony let.

V posledních desetiletích ale tato formace nebyla příliš studovaná. Nedávno to změnil tým paleontologů, který vedl David Lovelace z Wisconsinské univerzity v Madisonu. Vědci v tomto místě objevili fosilii přibližně metr dlouhého rhynchosaura, tedy zástupce dávno vymřelé skupiny z širšího příbuzenstva krokodýlů a dinosaurů, která se na Zemi vyskytovala do konce triasu. Svůj výzkum paleontologové publikovali v odborném časopisu Diversity.

Ještěr z území Arapahů

Nově objevený rhynchosaurus dostal jméno Beesiiwo cooowuse, s výslovností „Bah-se-wa’ ja’ aw-wu sa,“ které je odvozené z jazyka původních obyvatel kmene severních Arapahů. V překladu to znamená „velký ještěr z oblasti Alcova,“ kde byla fosilie nalezena a která je součástí území severních Arapahů ve Wyomingu.

Badatelé objevili celkem 12 fosilií rhynchosaurů, z nichž tři podle zubů náležejí k dotyčnému nově objevenému druhu. Jako všichni rhynchosauři byli i tito příslušníci nově popsaného druhu býložravci, přičemž jejich lebka byla vybavena mohutným zobákem, čelistmi a zvláštními zuby, jimiž drtili nepoddajnou rostlinnou stravu.

TIP: Zavalití draci s gigantickými hlavami kralovali potravnímu řetězci triasu

Průzkum formace Pop Agie a objev nového rhynchosaura jsou významné především kvůli tomu, že jde o doposud nepříliš známé období, kdy probíhala evoluce nejranějších dinosaurů,“ vysvětluje Lovelace. „Tyto fosilní vrstvy mají potenciál pro objevy z fosilního záznamu, který se jinak neobjevuje nikde jinde v Severní Americe. Je to pro nás unikátní okno k počátkům historie dinosaurů.