Nové objevy potvrzuji: Venuše je stále geologicky aktivní planetou

27.07.2020 - Stanislav Mihulka

Vulkanické korony na Venuši se stále vyvíjejí a na planetě tudíž stále probíhají zřetelné vulkanické procesy

<p>Vulkán <strong>Idunn Mons</strong> na Venuši. Červenější barvy znázorňují vyšší teploty.</p>

Vulkán Idunn Mons na Venuši. Červenější barvy znázorňují vyšší teploty.

Planetární geologové si už před časem všimli, že se na žhavém povrchu Venuše nacházejí struktury, které mohly vzniknout vulkanickou aktivitou. Až doposud ale mezi nimi převažoval názor, že jde spíše o pozůstatky dávného vulkanismu, který se již dlouho neprojevoval. Podle těchto představ již Venuše vychladla, její planetární kůra ztvrdla a horký materiál z nitra planety se již nemůže dostat na povrch.

Laurent Montési z americké University of Maryland a jeho spolupracovníci ve své nové studii identifikovali celkem 37 vulkanických struktur na povrchu Venuše, které byly aktivní ve zcela nedávné době. Podle Montésiho je to poprvé, kdy jsme dokázali konkrétní struktury na povrchu „pekelné“ planety propojit s nedávnou geologickou aktivitou.

Korony na Venuši

Na povrchu Venuše se mimo jiné nachází mnoho takzvaných koron (anglicky coronae). Jsou to struktury prstencového tvaru, které nejspíš vznikly výtrysky horkého materiálu z hlubin Venuše skrz vrstvy pláště a kůry této planety. Podle všeho jde o velmi podobný proces, jakým na Zemi vznikly Havajské ostrovy.

TIP: Pekelné dvojče Země: Venuše je možná Zemi podobnější, než se zdálo

Montési je přesvědčený, že jejich výzkum zásadně mění pohled na geologii Venuše. Z převážně neaktivní, uvnitř vychladlé planety, se teď z Venuše stala geologicky aktivní planeta, jejíž žhavé nitro stále může „živit“ mnoho vulkánů na povrchu Venuše. Badatelé při svém výzkumu využili nové modely aktivity hornin pod povrchem planety, díky nimž vytvořili detailní 3D simulace vzniku a vývoje koron. Z nich vyplývá, že vývoj koron stále pokračuje, a ze Venuše tudíž musí být stále geologicky aktivní.