Nové protilátky dokáží omlazovat mozek: Zatím alespoň u myší

07.04.2019 - Stanislav Mihulka

Mravenčí práce neurovědců přinesla objev proteinu, jehož zablokováním je možné omladit mozek starých myší

<p>?</p>

?

Mikroglie jsou malé buňky v nervové tkáni, které zastupují imunitní systém. Kromě řady dalších úkolů mají na starosti i „úklid“ – pohlcují kousky proteinů a buněk, které vznikají jako odpad při běžném provozu mozku. Odborníci přitom již dlouho vědí, že výkon mikroglií při uklízení nervové tkáně během stárnutí člověka postupně klesá.

Neurovědci z amerického Stanfordu si dali tu práci a našli gen pro protein, který je zodpovědný právě za pokles aktivity mikroglií v úklidu nervové soustavy v souvislosti s věkem. Podařilo se jim vyvinout protilátky, které na tento protein cílí. Když zmíněné protilátky podali laboratorním myším, dokázali zregenerovat mozky hlodavců natolik, že pracují stejně jako mozky mladých myšek.

TIP: Jako kouzlo: Lidská pupečníková krev omladila mozky starých myší

Vědci si na počátku vytipovali přibližně tři tisíce genů, které mohly souviset s mikrogliemi, a které by mohly být ovlivněny léky. Pak vypínali jeden z těchto genů po druhém a vždy zjišťovali, jestli se pak uklízení mikrogliemi zlepší nebo zhorší. V další sérii experimentů u stejného souboru genů sledovali, zda se jejich aktivita mění se stárnutím. Nakonec jim zbyl jediný gen pro protein CD22, proti němuž vytvořili protilátky. Není sice ještě zaručeno, že jeho blokování bude mít stejný účinek i na lidský mozek, důležité ale je, že lidský mozek obsahuje prakticky stejný gen. Dveře na cestě k úspěšnému omlazování lidskému mozku jsou tak rozhodně pootevřené.