Nový hráč: Družice Spojených arabských emirátů odstartovala k Marsu

Družice Spojených arabských emirátů odstartovala k Marsu. Ropná velmoc by se tak mohla stát v pořadí již pátou zemí na oběžné dráze Marsu

21.07.2020 - Stanislav Mihulka

Nevelké, ale bohaté Spojené arabské emiráty už delší dobu pokukují po rudé planetě. První krok k naplnění tohto úsilí mají šejkové již za sebou. V neděli krátce před půlnocí našeho času odstartovala z japonského vesmírného střediska Tanegašima nosná raketa H-IIA, která do vesmíru vynesla meziplanetární družici Al-Amal (angl. Hope, česky Naděje)

První arabská meziplanetární mise, jejíž náklady činí zhruba 200 milionů dolarů (4,7 miliardy Kč), by se podle plánů měla k sousední planetě dostat v únoru příštího roku. Poté zahájí vlastní výzkum a pozorování Marsu, přinejmenším na jeden celý marťanský rok, což je o něco méně než dva pozemské roky. Ve výzkumu atmosféry sehrají klíčovou roli dva spektrometry, ultrafialový a infračervený, a zařízení pro zobrazování v optické a ultrafialové oblasti.

Souboj o pátou příčku na orbitě Marsu

Pokud sonda Al-Amal zvládne náročnou cestu k Marsu, Spojené arabské emiráty se stanou v pořadí pátou zemí, které se podařilo dostat sondu na orbitu rudé planety. Mars nyní zkoumá celkem osm aktivních misí, některé prostřednictvím družic obíhajících kolem planety, jiné přímo na jejím povrchu. V nejbližší budoucnosti se k rudé planetě chystají další dvě mise - americký rover Perseverance by mohl na cestu vyrazit mezi 30. červencem a 15. srpnem. Ještě dříve by vstříc Marsu mohla zamířit čínská mise s družicí s přistávacím modulem a průzkumným vozítkem. Podle posledních informací by čínská mise mohla odstartovat již na přelomu července a srpna.

TIP: Velké plány: Spojené arabské emiráty sní o celém městě na Marsu

Šéf oddělení vědy o kosmu Mariam Al Shamsi z centra Mohammed bin Rashid Space Center Spojených arabských emirátů prohlásil, že se při přípravě mise sondy Al Amal snažili co nejvíce poučit z předešlých misí k Marsu. Zásadním zdrojem informací přitom pro ně byla mise americké meziplanetární sondy MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution), která je rovněž určena k průzkumu atmosféry Marsu.