Nový hráč: Družice Spojených arabských emirátů odstartovala k Marsu

21.07.2020 - Stanislav Mihulka

Družice Spojených arabských emirátů odstartovala k Marsu. Ropná velmoc by se tak mohla stát v pořadí již pátou zemí na oběžné dráze Marsu

<p>Z japonského vesmírného střediska Tanegašima úspěšně odstartovala raketa se sondou <strong>Al Amal</strong> (Naděje) Spojených arabských emirátů. Cílem sondy je výzkum atmosféry Marsu.</p>

Z japonského vesmírného střediska Tanegašima úspěšně odstartovala raketa se sondou Al Amal (Naděje) Spojených arabských emirátů. Cílem sondy je výzkum atmosféry Marsu.

Nevelké, ale bohaté Spojené arabské emiráty už delší dobu pokukují po rudé planetě. První krok k naplnění tohto úsilí mají šejkové již za sebou. V neděli krátce před půlnocí našeho času odstartovala z japonského vesmírného střediska Tanegašima nosná raketa H-IIA, která do vesmíru vynesla meziplanetární družici Al-Amal (angl. Hope, česky Naděje).

První arabská meziplanetární mise, jejíž náklady činí zhruba 200 milionů dolarů (4,7 miliardy Kč), by se podle plánů měla k sousední planetě dostat v únoru příštího roku. Poté zahájí vlastní výzkum a pozorování Marsu, přinejmenším na jeden celý marťanský rok, což je o něco méně než dva pozemské roky. Ve výzkumu atmosféry sehrají klíčovou roli dva spektrometry, ultrafialový a infračervený, a zařízení pro zobrazování v optické a ultrafialové oblasti.

Souboj o pátou příčku na orbitě Marsu

Pokud sonda Al-Amal zvládne náročnou cestu k Marsu, Spojené arabské emiráty se stanou v pořadí pátou zemí, které se podařilo dostat sondu na orbitu rudé planety. Mars nyní zkoumá celkem osm aktivních misí, některé prostřednictvím družic obíhajících kolem planety, jiné přímo na jejím povrchu. V nejbližší budoucnosti se k rudé planetě chystají další dvě mise - americký rover Perseverance by mohl na cestu vyrazit mezi 30. červencem a 15. srpnem. Ještě dříve by vstříc Marsu mohla zamířit čínská mise s družicí s přistávacím modulem a průzkumným vozítkem. Podle posledních informací by čínská mise mohla odstartovat již na přelomu července a srpna.

TIP: Velké plány: Spojené arabské emiráty sní o celém městě na Marsu

Šéf oddělení vědy o kosmu Mariam Al Shamsi z centra Mohammed bin Rashid Space Center Spojených arabských emirátů prohlásil, že se při přípravě mise sondy Al Amal snažili co nejvíce poučit z předešlých misí k Marsu. Zásadním zdrojem informací přitom pro ně byla mise americké meziplanetární sondy MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution), která je rovněž určena k průzkumu atmosféry Marsu.