Nový hydrogel s bórem dramaticky urychluje hojení poškozených svalů

03.04.2021 - Stanislav Mihulka

Španělští vědci vyvinuli hydrogel, který urychluje hojení svalů až o polovinu. Pomáhat by mohl při úrazech, svalových atrofiích a dědičných svalových dystrofiích

<p>Bór podporuje obnovu svalových tkání, ať už po úrazu, během stáří anebo při dědičném onemocnění.</p>

V posledních letech se objevila celá řada nejrůznějších hydrogelů, které zlepšují hojení svalů a šlach. Některé obsahují kmenové buňky, jiné zase vytvářejí podpůrné „lešení“, které urychluje regeneraci tkáně. Španělští odborníci nedávno představili hydrogel nového typu, který v těle pacienta uvolňuje bór. A sklízejí s ním úspěchy.

Tým vědců z Polytechnické univerzity ve Valencii vytvořil hydrogel založený na alginátu, který obsahuje bór. Tento biomateriál je možné aplikovat podkožní injekcí do místa poškozených svalů, kde se z něj postupně uvolňuje bór. Ten následně spouští celý řetězec reakcí, podporujících a zrychlujících regeneraci svalů.

Bór ve svalech

Jak to funguje? Když se bór dostane do svalových buněk, stimuluje produkci proteinů zvaných integriny, podporujících spojení mezi buňkami v tkáni, a také mezibuněčné hmoty, která se podílí na utváření tkáně. Tím se rozeběhnou procesy, které urychlí hojení svalů v takové míře, že hojení trvá jen polovinu obvyklé doby.

TIP: Léčivý hydrogel aktivuje imunitu a během hojení tak vznikají menší jizvy

Tvůrci hydrogelu jsou přesvědčeni, že jejich produkt může pomáhat nejen lidem s poškozenými svaly, ale také seniorům, kterým slábnou svaly v důsledku stáří. Rovněž by mohl být užitečný pro pacienty s různými formami svalových dystrofií a dalších dědičných chorob svalů. Účinnost hydrogelu již potvrdily experimenty na myších.