Nový minipredátor: Suskityrannus byl drobným příbuzným T. rexe

07.05.2019 - Stanislav Mihulka

Mezi druhohorními masožravými dinosaury byli zastoupeni obrovští predátoři, pod nimiž se doslova třásla země, v čele s populárním T. rexem. Našli se mezi nimi ale také malí subtilní dravci, kteří se krajinou pohybovali docela tiše a sázeli na jiné přednosti. Nedávno se k nim připojil drobný příbuzný T. rexe, tyranosauroid jménem Suskityrannus hazelae, který žil na území dnešního jihu Spojených států.

Výraz „suski“ pochází z jazyka místních indiánů kmene Zuni, kteří tak nazývají kojota. Suskityrannus byl vysoký asi jen 0,9 metru a od čenichu po ocas měřil 2,7 metru. Tenhle malý a lehce stavěný dravec byl jen o něco málo delší než samotná lebka T. rexe. Žil v období křídy, asi před 92 miliony let. Pravděpodobně lovil malé živočichy, kterých muselo být v křídových lesích plno.

TIP: Nově objevený příbuzný T. rexe z Nového Mexika se jmenuje Dynamoterror

Fosilní pozůstatky suskityrannuse objevil paleontolog Sterling Nesbitt, když mu bylo pouhých 16 let. Tehdy se v roce 1998 účastnil vykopávek v Novém Mexiku. Nedávno se již jako vystudovaný odborník dostal k tomu, aby tohoto dinosaura vědecky popsal. Dlouho totiž nebylo jasné, čí kosti Nesbitt vlastně objevil. Nakonec se ukázalo, že jde o velmi zajímavého malého příbuzného T. rexe.

Virginia Tech, Andrey Atuchin