Nový objev astronomů: Extrémní Země, kde jeden rok trvá 4 hodiny 20 minut

19.07.2017 - Stanislav Mihulka

Červeného trpaslíka EPIC 228813918 velmi těsně obíhá hodně těžká varianta Země. Žít se tam ale určitě nedá

Extrémní planeta -<p>U červeného trpaslíka obíhá planeta podobná Zemi v neuvěřitelné blízkosti</p>
Extrémní planeta -

U červeného trpaslíka obíhá planeta podobná Zemi v neuvěřitelné blízkosti

Nad některými objevy planetárních vědců zůstává rozum stát. Skutečně extrémní úlovek si nedávno připsal Alexis Smith z berlínského Institutu planetárního výzkumu a jeho spolupracovníci.

Objevili planetu, která je velikostí podobná Zemi, ale jinak má na svém kontě řadu extrémů. Planeta jménem EPIC 228813918 b oběhne svou hvězdu za extrémně krátkou dobu. Stihne to za 4 hodiny 20 minut, což z ní dělá planetu s druhou nejkratší známou oběžnou dobou vůbec. Planeta je také extrémně těžká. Je sice o něco málo menší než Země, ale její hmotnost prý odpovídá možná až 0,7 hmotnosti Jupiteru, pokud se tedy vědci nemýlili.

Železná Země u červeného trpaslíka

Hvězda EPIC 228813918 je červený trpaslík spektrální třídy M, jehož velikost i hmota jsou zhruba poloviční oproti Slunci. Tento planetární systém je od nás vzdálený asi 310 světlených let.

TIP: Planety červených trpaslíků možná nejsou tak obyvatelné, jak jsme si mysleli

Pokud jde o chemické složení, planeta EPIC 228813918 je zřejmě zhruba z poloviny tvořená železem. Železná je hlavně vnitřní část planety, kterou obaluje plášť s vysokým obsahem křemíku.

Phys.org, arXiv