Nový snímek kráteru Occator odhaluje geologickou aktivitu a sublimující sůl

21.11.2016 - Martin Reichman

Kráter Occator -<p>Nejnovější snímek kráteru Occator pořídila sonda Dawn 17. října z výšky 1 480 kilometrů.</p>
Kráter Occator -

Devadesát kilometrů široký a čtyři kilometry hluboký kráter Occator, objevený na planetce Ceres, si pohrává s představivostí vědců již hezkých pár měsíců. Kolem záhadných světlých skvrn, zaznamenaných v tomto místě, vzniklo již mnoho nejrůznějších studií a teorií, které se pokoušely vysvětlit jejich původ – od prvních, které neobvykle světlá místa připisovaly odrazivosti ledu, přes pozorování provedená pomocí spektrografu HARPS, která zde odhalila těkavé sloučeniny, až po prozatím poslední studii, která skvrny připisuje vysoké koncentraci látek na bázi prací sody.

Nejnovější snímek pořízený v polovině října sondou Dawn zase odhaluje nedávnou geologickou aktivitu. Podle vědců by tak původcem zdejších světlých skvrn mohla být sůl sublimující z kapaliny uzavřené pod povrchem planetky.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA