Nový trik: Modré světlo by mohlo připravit superbakterie o jejich odolnost

09.04.2019 - Stanislav Mihulka

Modré světlo dokáže oslabit superbakterie natolik, že jsou pak mnohem méně odolné vůči běžným lékům

<p>Obávaný zlatý stafylokok MRSA</p>

Obávaný zlatý stafylokok MRSA

Bakterie, rezistentní vůči antibiotikům, představují vážný problém. Mezi ty nejhorší a nejvíce obávané patří zlatý stafylokok z kmene MRSA. Tyto superbakterie jsou odolné proti velkému množství antibiotik a možnosti léčby jejich někdy i život ohrožujících infekcí se rychle omezují.

Jedním z možných řešení je vývoj nových antibiotik. Jde ale jen o dočasné řešení, protože bakterie si časem vyvinou rezistenci a vývoj nových léků je pomalý a velmi nákladný. Vědci a lékaři se proto snaží hledat další možnosti, které by zajistily pokud možno dlouhodobější ochranu pacientů před superbakteriemi. Dvojnásob o pak platí u pacientů s narušenou imunitou.

TIP: Mateřské mléko ďáblů medvědovitých se možná stane novým zdrojem antibiotik

Tým amerických odborníků nyní přichází se zajímavým návrhem. Zjistili totiž, že když na zlatého stafylokoka MRSA posvítí modrým světlem, změní tím pigmenty uvnitř jeho bakteriální buňky a ze superbakterie se rázem stane bakterie zranitelná. Modré světlo sice superbakterie nezabije, naruší ale jejich obranu natolik, že je pak snadno vyřídí běžné užívané léky a další prostředky, jako třeba obyčejné dezinfekce.