Nový umělý list přeměňuje sluneční záření, CO2 a vodu na syntetický plyn

25.10.2019 - Stanislav Mihulka

Energii pro život na Zemi do značné míry zajišťuje fotosyntéza. Vědci inženýři se teď snaží fotosyntézu různými způsoby vylepšit. Postupně se objevují stále nové technologie „umělých listů“, které dovedou pozoruhodné věci. Časem by se z nich mohly stát významné zdroje obnovitelné energie i biopaliv.

Britští odborníci vyvinuli umělý list, který dovede zpracovat oxidu uhličitý, vodu a sluneční svit na syntetický plyn, tedy směs vodíku a oxidu uhelnatého, přičemž se neuvolňuje žádný oxid uhličitý. Syntetický plyn je sice možné spalovat pro výrobu elektřiny nebo tepla, ale častěji se využívá při výrobě mnoha produktů, od plastů až po hnojiva a paliva. Problém je v tom, že se při výrobě syntetického plynu obvykle uvolňuje množství oxidu uhličitého.

TIP: Lepší než originál: Nové bionické listy jsou desetkrát účinnější než přírodní

Nový umělý list absorbuje sluneční záření pomocí perovskitu a kromě toho obsahuje ještě levný a přitom účinný kobaltový katalyzátor. Podle tvůrců funguje i za relativně slabého osvětlení, jako jsou zamračené nebo deštivé dny. Výtěžnost tohoto umělého listu je ale stále velmi nízká, takže vědci mají ještě co dohánět.