Lepší než originál: Nové bionické listy jsou desetkrát účinnější než přírodní

07.06.2016 - Stanislav Mihulka

Dovedeme se poučit v přírodě a vypůjčit si její nejlepší mechanismy výroby energie. Na nových bionických listech to je pěkně vidět

Fotosyntéza, čili přeměna vody a slunečního záření na energii, nám nedává spát. Slunce je z našeho pohledu nevyčerpatelné a vody je také všude dost. Přírodní fotosyntézu bychom navíc mohli vylepšit.

V roce 2011 se objevily první stabilní umělé listy - důmyslné systémy, v nichž probíhá fofosyntéza. Od té doby je vědci průběžně vylepšují a teď na Harvardu oznámili, že vyvinuli bionické listy 2.0. Účinnost fotosyntézy těchto nových bionických listů je už velmi slušná. Podle vědců dokáží bionické listy přeměnit sluneční záření na biomasu až desetkrát efektivněji, než přírodní fotosyntéza.

TIP: Nejstarší stopa fotosyntézy pochází z doby před 3,2 miliardami let

Bionické listy lze využít k výrobě biopaliv a mnoha dalších zajímavých chemických látek. Mohou také štěpit vodu na vodík a kyslík, přičemž vodíkem pak lze plnit palivové články.

Harvard