Nový výzkum: Kondice střevní mikroflóry ovlivňuje šíření rakoviny

13.06.2019 - Stanislav Mihulka

Kdo má v nepořádku střevní mikroflóru, může očekávat nepříjemné zdravotní komplikace

<p>Střevní mikroflóra skrývá mnohá tajemství</p>

Střevní mikroflóra skrývá mnohá tajemství

Bakterie v našich střevech mají „dlouhé prsty“. Ukazuje se, že ovlivňují spoustu pochodů v lidském těle, ať už těch příznivých anebo těch nežádoucích. Podle nového výzkumu amerických vědců může narušení střevní mikroflóry značně podpořit šíření metastází rakoviny prsu.

Agresivní forma této rakoviny, která je zodpovědná za asi 65 procent případů této choroby, se dokáže rychle šířit po těle, zejména do lymfatických uzlin a do plic. Právě šíření metastáz je hlavním problémem při léčbě tohoto onemocnění, a také přímo ohrožuje pacienty na životě. Pro lékaře je proto velmi důležité co nejlépe rozumět faktorům, které toto šíření ovlivňují.

TIP: Jak zatočit s rakovinou? Švýcarští vědci přeměnili její buňky na neškodný tuk

Vše nasvědčuje tomu, že vážné narušení střevní mikroflóry otevírá cestu pro metastázování rakoviny prsu. Když vědci „vykolejili“ mikroflóru pokusných myší tím, že jim dlouhodobě podávali antibiotika, tak se u nich rozvinul zánět v prsní tkáni. V prostředí zánětu se rakovinné buňky mnohem snadněji dostávají do krve a do plic, kde pak následně vytvářejí metastáze. Jak se zdá, lidé by si měli dobře hlídat, co se jim děje ve střevech.

UVA Health