Nový výzkum odhaluje tajemství zrodu planet okolo tuctu hvězd

Skupina astronomů si v rámci několika studií posvítila na fascinující a komplexní proces vzniku planet. Úchvatné fotografie byly pořízeny za použití dalekohledu ESO VLT v Chile, a reprezentují jednu z největších studií protoplanetárních disků všech dob.

12.03.2024 - Martin Reichman

K dnešnímu dni bylo objeveno více než 5 000 planet obíhajících jiné hvězdy než Slunce, často v systémech značně odlišných od naší Sluneční soustavy. K pochopení toho, kde a jak tato různorodost vzniká, musí astronomové pozorovat disky bohaté na prach a plyn, které obklopují mladé hvězdy – samotné kolébky planetární tvorby. Ty se nejlépe hledají v obřích mračnech plynu, kde se rodí hvězdy.

Čerstvý výzkum mezinárodní skupiny astronomů je důkazem, že protoplanetární disky jsou stejně různorodé, jako zralé planetární systémy. „Některé z těchto disků disponují obrovskými spirálovitými rameny, za nimiž pravděpodobně stojí vzájemné působení obíhajících planet,“ vysvětluje Christian Ginski, vysokoškolský učitel na Irské národní univerzitě v Galway a hlavní autor jednoho ze tří článků publikovaných v časopise Astronomy & Astrophysics

„U jiných vidíme prstence a velké brázdy vyhloubené tvořícími se hvězdami, zatímco jiné se zdají být hladké a klidné se vším tím okolním ruchem,“ dodává Antonio Garufi, astronom na Arcetri Astrophysical Observatory, Italského národního institutu pro astrofyziku (INAF) a hlavní autor jednoho z článků.

Průlomový výzkum

Skupina studovala celkem 86 hvězd napříč třemi různými hvězdotvornými oblastmi v naší Galaxii: Býk a Chameleon I, které jsou okolo 600 světelných let daleko od Země, a Orion, mračno bohaté na plyn ve vzdálenosti 1 600 světelných let od nás, jenž je znám jako rodiště několika hvězd těžších než Slunce.

Desítka studovaných protoplanetárních disků - V351 Ori a V1012 Ori z Orionu; DG Tau, T Tau, HP Tau, MWC758 a GM Aur ze souhvězdí Býka a HD 97048, WW Cha a SZ Cha z Chamaeleonu I. (foto: ESO, C. Ginski, A. Garufi, P. Valegård, CC BY-SA 4.0)

Ze sady dat, kterou měla skupina k dispozici, vyvodili vědci hned několik klíčových poznatků. Například v Orionu zjistili, že u vícečetných hvězdných systémů je existence velkých protoplanetárních disků méně pravděpodobná. Vzhledem k tomu, že na rozdíl od našeho Slunce má většina hvězd v naší Galaxii společníka, jde o zajímavé zjištění. Nepravidelný vzhled disků v této oblasti zase naznačuje, že by se v nich mohly skrývat masivní planety.

Vědci doufají, že jim stále se zlepšující technologie umožní ještě hlubší pohled do srdce systémů tvořících planety. Velké 39metrové zrcadlo na připravovaném ESO ELT (Extremely Large Telescope) kupříkladu umožní studovat vnitřní oblasti okolo mladých hvězd, kde by se mohly formovat kamenné planety, jako je ta naše. Do té doby jsou tyto velkolepé snímky pokladnicí dat, která jim pomáhají odhalit tajemství formování planet.