Nový výzkum: Silnější marihuana neznamená silnější intoxikaci

17.06.2020 - Stanislav Mihulka

Od určitého množství THC se už větší dávka této psychoaktivní látky neprojeví větší „zkouřeností“

<p>Rostliny marihuany mohou mít velmi různý obsah THC. Výsledky intoxikace jsou ale od určité úrovně takřka srovnatelné.</p>

Užívání marihuany s vysokým obsahem THC znamená i vyšší úroveň této látky v krvi uživatele. Jak ale zjistili ve svém nedávném výzkumu vědci z americké University of Colorado – Boulder, neznamená to, že člověk je v takovém případě více „zkouřený“, tedy intoxikovaný marihuanou.

Cinnamon Bidwell a její kolegové studovali celkem 121 pravidelných konzumentů marihuany, z nichž zhruba polovina kouřila tradiční sušená květenství a polovina užívala koncentrované produkty (oleje a další výtažky bez částí rostliny).

Když více neznamená více

Během experimentu kuřáci užívali marihuanu s obsahem 16 nebo 24 procent THC a uživatelé koncentrátů produkty s obsahem 70 nebo 90 procent THC. Vědci zjistili, že rozdílný obsah THC v užívané substanci se projeví na rozdílném obsahu THC v krvi těchto lidí. Uživatelé koncentrátů s vysokým obsahem měli v krvi bezprostředně po užití průměrně 1 016 mikrogramů THC na mililitr krve a kuřáci silnější marihuany průměrně 455 mikrogramů THC na mililitr.

Badatele ale velmi překvapilo, že prakticky všichni účastníci experimentu subjektivně udávali podobný stupeň intoxikace a potvrzovala to i měření jejich kognitivních funkcí a duševního výkonu. Bez ohledu na míru intoxikace, dopady na zhoršení tělesných a duševních funkcí zmizely zhruba hodinu po užití.

TIP: Až příliš účinná: Lékařská marihuana je často silnější, než je nezbytně nutné

Jak se zdá, marihuana je v tomto velmi odlišná od alkoholu, v jehož případě se intoxikace prohlubuje s množstvím vypitého etanolu. Zřejmě jde o důsledek obsazení volných kanabinoidních receptorů v těle a větší množství THC už pak nemá účinek na intoxikaci. Výsledky výzkumu bude možné uplatnit v přípravě testů na intoxikaci marihuanou nebo ve studiu dlouhodobých následků užívání marihuany.