Nový výzkum: Temná hmota s temnou energií nejspíš opravdu existují

Podle současných teorií tvoří viditelná hmota jen velmi malou část vesmíru. Většina je tvořena temnou hmotou a temnou energií a rozsáhlý výzkum to potvrzuje

09.08.2017 - Stanislav Mihulka

Pokud úvahy fyziků správné, tak viditelná hmota tvoří jenom docela malou část vesmíru. Několikanásobně více by mělo být temné hmoty a většinu vesmíru by měla tvořit temná energie. Potíž je v tom, že o temné hmotě téměř nic nevíme a o temné energii toho víme ještě méně. Dokonce není ani jasné, zda tyto fenomény existují.

Výzkumu temné hmoty a temné energie se věnují vědci v rámci projektu Dark Energy Survey (DES). Zabývají se studiem 26 milionů vybraných galaxií a sledují jejich osudy během posledních 7 miliard let. V těchto dnech uveřejnili první výsledky své práce.

Vesmír s temnou hmotou a energií funguje

Vědci Dark Energy Survey přesně změřili některé klíčové kosmologické parametry. Zároveň dospěli k závěru, že standardní kosmologický model, známý jako Lambda-CDM, funguje nejlépe, když v sobě zahrnuje jak temnou hmotu, tak i temnou energii.

TIP: Soumrak temné energie? Nová studie zpochybňuje zrychlování rozpínání vesmíru

Podle badatelů je to poprvé, kdy někdo zkombinoval data z počátku vesmíru, získaná zmapováním reliktní mikrovlnného záření, s údaji, které poskytlo pozorování galaxií v rozvinutém vesmíru. Projekt Dark Energy Survey poběží asi ještě čtyři roky. Snad nakonec přispěje i k odhalení podstaty temné hmoty a temné energie.

SLAC National Accelerator Laboratory