O něco mladší: Měsíc vznikl o 85 milionů let později, než jsme mysleli

15.07.2020 - Stanislav Mihulka

Němečtí vědci jsou přesvědčeni, že Měsíc je o 85 milionů let mladší, než jsme si doposud mysleli. Jejich závěry jsou navíc v souladu s dřívějšími teoriemi

<p>Náš Měsíc se utvořil po srážce mladé Země s další protoplanetou, před zhruba 4,425 miliardami let.</p>

Měsíc je velmi starým tělesem Sluneční soustavy. Vědci ale nedáno našemu souputníkovi jeho předpokládaný věk o něco snížili. Jak se zdá, Měsíc je teď asi o 85 milionů let mladší. Tvrdí to alespoň Sabina Schwinger z německého Centra leteckého inženýrství (DLR) a její kolegové.

Měsíc vznikl před miliardami let v divoké srážce proto Země a protoplanety Theia velikosti podobné Marsu. Taková srážka vymrtštila do okolního vesmíru velké množství materiálu, z jehož části se zrodil dnešní Měsíc. Odborníci se doposud domnívali, že k tomu došlo zhruba před 4,51 miliardami let. Sabina Schwingerová je ale přesvědčena, že k tomu došlo až před 4,425 miliardami let. S možnou chybou plus mínus 25 milionů let.

Stopování historie Měsíce

Badatelé k tomuto výsledku dospěli pomocí matematických modelů, s jejichž pomocí odhadovali změny složení Měsíce v průběhu času. Vycházeli přitom z předpokladu, že se na počátku na povrchu Měsíce vyskytoval ohromný oceán magmatu, který postupně vychládal a tuhnul. Když vědci porovnali odhadnuté složení původního oceánu magmatu se složením dnešních měsíčních hornin, podařilo se jim určit, kdy Měsíc vznikl.

TIP: Lunotřesení: Náš Měsíc chladne, zmenšuje se a přitom se třese

Výsledné stáří Měsíce 4,425 miliardy let je přitom v pěkném souladu s dřívějšími výzkumy, podle nichž vznik Měsíce těsně souvisí s vytvořením kovového jádra Země. Podle badatelů je to poprvé, kdy se podařilo spojit stáří Měsíce s událostí, ke které došlo na konci procesu vzniku Země, čili v tomto případě se vznikem kovového jádra naší planety.

• Zdroj fotografií: Ron Miller