Objev helia a neonu v meteoritech potvrzuje teorii o zrození Měsíce po ohromné srážce

15.08.2022 - Stanislav Mihulka

Analýzy vzácných plynů v materiálech měsíčních meteoritů podporují teorii vzniku dávného Měsíce

<p>Ohromují srážka proto Země s protoplanetou zvanou Theia. (ilustrace: NASA/JPL-Caltech, CC0)</p>

Podle současných převládajících teorií vznikl Měsíc z vyvrženého materiálu po katastrofální srážce předchůdce naší planety s protoplanetou zhruba velikosti dnešního Marsu, které se říká Theia. Výzkum meteoritů nedávno přinesl další důkazy, svědčící ve prospěch této teorie.

Patrizia Willová ze švýcarské Spolkové vysoké technické školy v Curychu vedla tým, který objevil částice skla v šesti meteoritech původem z Měsíce. V těchto částicích vědci nalezli stopy dvou vzácných plynů, helia a neonu, které se nacházejí v nitru Měsíce. „Objevení těchto vzácných plynů, vůbec poprvé u podobného materiálu z Měsíce, představuje vzrušující zjištění,“ potvrzuje Willová.

Zároveň zjistili, že po chemické stránce odpovídají heliu a neonu v plášti Země. Jde tak o další potvrzení hypotézy o „velké srážce“. Jejich analýzy by nebyly možné bez extrémně citlivého zařízení, které je jako jediné na světě schopné detekovat tak nepatrná množství helia a neonu.

Helium a neon z Měsíce

Badatelé očekávají, že nyní bude následovat pátrání po dalších vzácných plynech v meteoritech, jako je xenon a krypton, které bude ještě náročnější. Jde tak o velkou výzvu. Jak vysvětluje Henner Busemann, přední odborník na mimozemskou geochemii vzácných plynů: „Jsem naprosto přesvědčen, že se staneme svědky závodu ve výzkumu vzácných plynů a jejich izotopů v meteoritech.

TIP: V pustině Grónska se podařilo objevit stopy po pradávné srážce Země s Theiou

Vzácné plyny sice nejsou nezbytné pro život,“ pokračuje Busemann, „bude ale velmi zajímavé zjistit, jak mohly „přežít“ brutální vznik Měsíce. Pro nás by to mohlo být vodítkem k vylepšení teorií vzniku planet, jak ve Sluneční soustavě, i jinde ve vesmíru, v nichž stále ještě máme podstatné mezery.“