Objev na periferii Sluneční soustavy: Vědci vystopovali novou trpasličí planetu

13.07.2016 - Stanislav Mihulka

Nově objevená trpasličí planeta RR245 má průměr 700 kilometrů a Slunce oběhne jednou za 700 let

Trpasličí planeta je objekt, který obíhá kolem Slunce, má dostatečnou hmotnost, aby dosáhl hydrostatické rovnováhy, není satelitem jiné planety a nepovedlo se mu vyčistit okolí.

Mezinárodní astronomická unie (IAU) v současné době oficiálně uznává celkem 5 takových trpasličích planet – Ceres, Pluto, Haumea, Makemake a Eris. Několik další objektů ale vědci považují za slušné kandidáty na tento titul.

Šest trpaslíků do party

Ani tento počet ale rozhodně není konečný. Mezinárodní astronomická unie v minulých dnech ohlásila objev nové trpasličí planety o průměru asi 700 kilometrů, která obíhá Slunce daleko na periferii Sluneční soustavy. Jeden oběh jí trvá zhruba 700 let.

Planeta s označením RR245 se většinu času pohybuje mnohem dál od Slunce než Pluto. V nejzazším bodě své dráhy je od Slunce vzdálená 128 AU (astronomických jednotek, tj. vzdáleností Slunce – Země). Kolem roku 2092 to ale bude pouhých 34 AU, což je méně, než průměrná vzdálenost Pluta od Slunce.

TIP: Trpaslíci na oběžné dráze: Malé planety, kam patří i Pluto

Objev uskutečnil tým teleskopu Canada–France–Hawaii Telescope na havajské hoře Mauna Kea, na snímcích pořízených loni v září, v rámci průzkumu vnější Sluneční soustavy Outer Solar System Origins Survey (OSSOS).

• Zdroj fotografií: OSSOS