Objev z čínské jeskyně: Magnetické pole Země se může převrátit velice rychle

27.08.2018 - Stanislav Mihulka

Krápníky z čínské jeskyně ukazují, že magnetické pole Země není tak stabilní, jak vypadá

<p>Magnetické pole nám nabízí polární záře i ochranu před kosmickým zářením</p>

Magnetické pole nám nabízí polární záře i ochranu před kosmickým zářením

Z geologických záznamů jsme už před časem vyčetli, že se magnetické pole Země občas přepóluje. Mysleli jsme si ale, že to je přece jenom geologicky pozvolný proces, na který je potřeba řada dlouhých lidských životů. Byl to nejspíš omyl.

Mezinárodní tým vědců zkoumal stalagmity, tedy krápníky vyrůstající od země vzhůru, v jeskyni, která se nachází v jihozápadní Číně. Materiál těchto krápníků poskytuje unikátní detailní záznam chování magnetického pole Země, tedy paleomagnetický záznam, z doby před 107 až 91 tisíci let.

TIP: Kdy dojde k další výměně mezi severním a jižním magnetickým pólem?

Vědci z čínských krápníků zjistili, že se magnetické pole Země může převrátit, tedy vyměnit si severní magnetický pól s jižním, mnohem rychleji, než jsme si mysleli. Stejně tak se zdá, že zemské magnetické pole občas prochází obdobím nestability a může se převracet dočasně, na krátkou dobu. Asi před 100 tisíci let došlo k několika takovým epizodám, přičemž k nejrychlejšímu převrácení magnetického pole došlo během pouhých 140 let.

Geomagnetické pole chrání Zemi před škodlivým kosmickým částicovým zářením a před slunečním větrem. Mělo by tedy přepólování vliv na život na Zemi? Odpověď není jednoduchá. Dosavadní biologické a geologické záznamy sice nenaznačují, že by přepólování bylo v minulosti spojené s nějakými katastrofami ani změnami klimatu, zároveň zde ale existuje riziko pro pozemskou infrastrukturu – zejména pak pro elektrorozvodné sítě a komunikační satelity na oběžné dráze. Během procesu stěhování pólů totiž podle současných teorií dochází k dočasnému poklesu intenzity magnetického štítu. Podle některých odborníků by to v teoretické rovině mohlo znamenat zvýšený výskyt mutací, rakoviny a dalších chorob spojených s poškozením DNA. Změna by také mohla znamenat problém pro některé živočichy vybavené magnetoreceptory, které jim umožňují vnímat magnetické pole Země. Žádná průkazná vědecká data, která by dokládala dopad změny na život na Zemi, ale nemáme.

Australian National University, PNAS