Objevili japonští vědci středněhmotnou černou díru v Mléčné dráze?

19.01.2016 - Martin Reichman

Vědci z japonské observatoře Nobeyama tvrdí, že v srdci Mléčné dráhy objevili dosud nepozorovanou středněhmotnou černou díru

Černé díry rozlišujeme podle jejich velikostí do dvou skupin – supermasivní, s hmotností milionkrát až miliardkrát převyšující hmotnost Slunce a standardní, které jsou desetkrát až stokrát těžší než Slunce. Vedle nich by ale podle vědců měly existovat i středněhmotné černé díry s hmotností 100 až milionů Sluncí. Přestože existuje již několik studií a výpočtů popisujících objev středněhmotné černé díry, faktický a potvrzený důkaz jejich existence stále chybí.

Středněhmotná černá díra v Mléčné dráze

Nejčerstvější úlovek středněhmotné černé díry si nyní připsali japonští astronomové. Ti pozorovali oblak prachu s nepoetickým názvem CO-0,40-0,22, nacházející se pouhých 200 světelných let od centra naší Galaxie. Během pozorování si všimli neobvykle velkého rozptylu v rychlosti plynových mračen. Protože v dané oblasti nenašli žádný objekt, který by toto chování vysvětloval, svěřili svá pozorování počítačům.

Výsledkem počítačových modelů je teorie, že za podivný rozptyl v rychlostech plynu stojí kompaktní objekt o hmotnosti okolo 100 tisíc Sluncí. Vzhledem k tomu, že žádný viditelný objekt této velikosti vědci neobjevili, považují svá pozorování za nepřímý důkaz, že podivné chování mračna má na svědomí středněhmotná černá díra.

Ačkoliv data z observatoře Nobeyama potvrdilo i pozorování z další japonské observatoře v Chile, na definitivní potvrzení nového objevu si budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Oblast se nyní chystají prozkoumat také další radioteleskopy v chilské poušti.

astronomy.com