Observatoř NASA objevila vodu přivrácené straně Měsíce

27.10.2020 - Martin Reichman

Stratosférická observatoř SOFIA si připsala důležitý objev. V kráteru na přivrácené straně Měsíce objevila molekuly vody

Stratosférická observatoř SOFIA objevila vodu na přivrácené straně Měsíce, konkrétně v prosluněném kráteru Clavius – jednom z největších kráterů viditelných ze Země, který se nachází na jižní polokouli Měsíce. Podle vědců jde o důležité zjištění, neboť se ukazuje, že přítomnost vody na Měsíci (například ve formě částeček ledu) nemusí být nutně vázána na stinná místa na odvrácené straně.

Pod zkratkou SOFIA se ukrývá Stratosférická observatoř pro infračervenou astronomii (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). Observatoř je vlastně upravený dopravní letoun Boeing 747-SP, v jehož útrobách se ukrývá dalekohled typu Cassegrain o průměru hlavního zrcadla 2,7 m. Přestože se nejedná o vesmírnou observatoř, její operační výška (11 až 13,7 kilometrů) jí umožňuje studovat vesmírné objekty téměř bez rušivých vlivů atmosféry. Kromě samotného dalekohledu nese SOFIA i osm vědeckých nástrojů, přičemž na nejnovějším objevu se podílel infračervený fotoaparát FORCAST.

Podle vědců se v kráteru nachází voda v koncentraci, která odpovídá zhruba 3,5 dl na metr krychlový. Pro srovnání pozemská Sahara má zhruba 100× vyšší koncentraci vody. I tak jde o důležité zjištění. Molekuly vody na povrchu Měsíce již zaznamenaly i dřívější mise, doposud ale nebylo zřejmé, zda se jedná o vodu (H2O), nebo hydroxyl (OH).

TIP: NASA vyšle na Měsíc rover VIPER: Jeho úkolem bude hledání vodního ledu

V průzkumu Měsíce má SOFIA pokračovat, přičemž dalším cílem mají být krátery během různých měsíčních fází. Zjištění observatoře by následně mohla zužitkovat některá z plánovaných vesmírných misí, například NASA VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover), která má zkoumat našeho souputníka právě s ohledem na využitelnost vodních zdrojů. Vozítko VIPER by se na jižní pól Měsíce mělo vydat na konci roku 2023.