Observatoř NASA odhalila atomární kyslík v atmosféře Marsu

13.05.2016 - Martin Reichman

Poprvé po 40 letech dokázali vědci detekovat kyslík v horních vrstvách atmosféry Marsu

Přestože jde o atomární kyslík, ukazuje se, že Mars býval v minulosti světem, kde mohl existovat život. Atomární kyslík má významný vliv na atmosféru planety – sehrává klíčovou úlohu například v procesu úniku tepla do vesmíru.

Současná atmosféra Marsu je více než 100× řidší než ta pozemská – kyslík je v ní zastoupen jen zhruba 0,13 % (na Zemi je to 21 %). Před 3,5 miliardami let ale byla podle vědců atmosféra mnohem hustší a s velkou pravděpodobností také mnohem bohatší na kyslík.

Nejnovější objev atomového kyslíku si nepřipsala žádná ze sond kroužících na oběžné dráze na Marsu, ale paradoxně pozemská výzkumná observatoř SOFIA – speciálně upravený letoun Boeing 747 s 2,5 metrovým teleskopem na palubě. Není to ale poprvé, kdy se molekuly kyslíku na rudé planetě podařilo zaznamenat – v 70. letech minulého století jej v horních vrstvách atmosféry zaznamenaly i sondy Viking a Mariner. Přestože jde o důležitý objev, množství detekovaného kyslíku je pro vědce zklamáním. Obecně se čekalo, že ho bude v atmosféře Marsu výrazně více