Ochrnutí pacienti opět chodí díky revolučnímu implantátu do páteře

05.11.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Rehabilitace pacienta s novým implantátem</p>

Rehabilitace pacienta s novým implantátem

Jedna z největších výzev vědců a lékařů - vyléčení ochrnutých pacientů, se opět přiblížila ke svému naplnění. Tři paraplegici, kteří před několika lety ochrnuli kvůli poranění míchy, teď opět chodí díky experimentálnímu implantátu, který jim vědci a lékaři vložili do páteře.

Od doby, kdy jsme pochopili, že mozek ovládá končetiny elektrickými signály, které posílá skrz míchu a nervy, se odborníci snaží spravit poškozenou míchu, aby fungovala tak, jak má. Bohužel se ukázalo, že je to mnohem těžší, než nahradit překopnutý optický kabel. Vědci ale na tomhle výzkumu pracují opravdu intenzivně a několika výzkumným týmům se už povedlo vrátit pohyb ochrnutým potkanům.

TIP: Rozložitelný implantát stimuluje poškozené nervy a napomáhá jejich regeneraci

Švýcarští odborníci to teď zvládli u lidí. Třem paraplegikům implantovali do páteře zařízení, které jim pomocí přesně cílených elektrických signálů aktivuje svaly nohou. Aby to fungovalo, tak to podle vědců to musí být přesné jako švýcarské hodinky.

Léčba probíhá úspěšně a všichni tři pacienti teď ujdou bez pomoci pár metrů. Jak ale Švýcaři přiznávají, u všech tří paraplegiků byly ještě před léčbou zachovány zbytkové pohyby. Otázkou tedy je, jak bude implantát fungovat u ochrnutých pacientů bez zbytkových pohybů.

Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne