Odkud pocházíme? Vědci objevili místo, kde zřejmě vznikli moderní lidé

Analýzy DNA, jazyků, kultury, geografie a archeologie lidských populací určily umístění „původního ráje“ druhu Homo sapiens

30.10.2019 - Stanislav Mihulka

O původu našeho druhu toho víme překvapivě mnoho, alespoň v porovnání s jinými druhy. To ale neznamená, že by v naší historii nebyla už žádná bílá místa. Například, jsme si obstojně jistí, že moderní lidé Homo sapiens vznikli zhruba před 200 tisíci let v Africe. Zatím ale nebylo jasné, kde na černém kontinentu k tomu vlastně došlo.

Tým australských vědců tvrdí, že nedávno vystopoval původ moderních lidí. Podle nich je kolébkou dnešního lidstva území jižně od řeky Zambezi, které dnes leží v Botswaně na jihu Afriky. Tehdy se tam rozkládalo jezero Makgadikgadi, které asi před 10 tisíci let vyschlo. Dnes je v těchto místech solná pánev Makgadikgadi, jedna z největších na světě, která je součástí pouště Kalahari.

TIP: Lebky z Řecka zdvojnásobují stáří prvního příchodu moderních lidí do Evropy

Odborníci si dlouho mysleli, že lidé pocházejí z Afrického rohu ve východní Africe. Ukazovaly na to nejstarší fosilní nálezy lidí Homo sapiens. Zároveň ale existovala alternativní teorie, podle které náš druh přišel z jižní Afriky. Australští vědci to nyní potvrdili, když sledovali historii našeho druhu pomocí analýz mitochondriální DNA dnešních lidských populací, společně s údaji o jazycích, kultuře, geografii a archeologii. Jejich výsledky následně ukázaly právě na Makgadikgadi.

Stefan Huchler / Wikimedia Commons