Odsouzena ke krutému zániku: Planeta WASP-12b se zřítí na svou hvězdu

11.12.2020 - Stanislav Mihulka

Pozorování teleskopu TESS ukazují, že horký jupiter WASP-12b nevyhnutelně míří ke srážce se svojí hvězdou

<p>Extrémně tmavá a žhavá planeta WASP-12b, jejíž oběžná doba se neúprosně zkracuje.</p>

WASP-12b je jednou z nejzajímavějších exoplanet, jaké jsme zatím objevili. Tato temná planeta obíhá kolem hvězdy docela podobné Slunci, vzdálené od nás 1 410 světelných let. Jeden rok na ní trvá méně než jeden pozemský den. Pozorování Hubbleova teleskopu ukázala, že míra odrazivosti této supertmavé planety je zhruba dvakrát nižší než odrazivost našeho Měsíce. Exoplaneta je tak tmavší než čerstvý asfalt. WASP-12b je katalogizován jako horký jupiter, tedy plynný obr, který obíhá velmi blízko své mateřské hvězdy. Na jeho přivrácené straně panuje žár okolo 2 600 °C.

Již dřívější pozorování naznačovala, že vyhlídky této exoplanety nejsou nikterak růžové. Její mateřská hvězda ji žhaví tak silně, že za sebou táhne plynový ohon. Oběh planety není příliš stabilní a vše nasvědčuje tomu, že nebude mít dlouhého trvání. „Opečená“ planeta se časem přiblíží hvězdě natolik, že se zřítí na její povrch.

Finále za 2,9 milionů let

Jake Turner z americké Cornell University vedl tým odborníků, kteří analyzovali parametry oběžné dráhy WASP-12b na základě pozorování nového amerického lovce exoplanet, vesmírného teleskopu TESS. Badatelé zaznamenali celkem 21 tranzitů, tedy přechodů planety přes kotouč hvězdy.

TIP: Atmosféra horkého jupiteru WASP-121b je plná vypařených kovů

Z jejich výpočtů vyplynulo, že se oběžná doba planety WASP-12b dle předpokladů zkracuje. Rychlost zkracování je ale o 32,53 milisekundy za pozemský rok vyšší, než jsme si doposud mysleli. Z toho je možné odvodit, že se planeta přibližně za 2,9 milionů let zřítí na povrch své mateřské hvězdy. Vědci přitom původně odhadovali, že WASP-12b bude obíhat hvězdu ještě zhruba 10 milionů let, než ji žár hvězdy úplně sežehne.

Science Alert