Atmosféra horkého jupiteru WASP-121b je plná vypařených kovů

Planeta WASP-121b je rozžhavená na teploty 2 500 až 3 000 °C. Její atmosféra obsahuje vanad, železo, chrom, vápník, sodík, hořčík a nikl

12.10.2020 - Stanislav Mihulka

Exoplaneta WASP-121b, vzdálená asi 850 světelných let, kterou pozorujeme v souhvězdí Lodní zádě, je pořádně rozžhavený horký jupiter. Svou hvězdu spektrální třídy F, tedy o něco větší a žhavější než Slunce, obíhá tak blízko, že jeden oběh stihne za 1,275 dne. Kvůli těsné blízkosti žhavé hvězdy panují na přivrácené straně planety extrémní teploty 2 500 až 3 000 °C.

Pro astronomy je tento relativně blízký ultrahorký jupiter zajímavým objektem k výzkumu. A stále je tam co objevovat. Jens Hoeijmakers ze švýcarského výzkumného centra National Centre of Competence in Research PlanetS a jeho kolegové analyzovali data, která nasbíral ze záření systému WASP-121 spektrograf HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher), instalovaný na teleskopu Observatoře La Silla v Chile.

Atmosféra plná kovů

Badatelé detekovali v atmosféře této žhavé planety přinejmenším sedm různých kovů v plynném skupenství. A jejich sestava byla rozhodně zajímavá. V poměrně hojném množství se v atmosféře exoplanety vyskytuje vanad, který je jinak spíše vzácností. Kromě vanadu se v atmosféře WASP-121b vyskytují železo, chrom, vápník, sodík, hořčík a nikl. Za zvláštní vědci považují i absenci titanu.

TIP: Předpověď počasí na exoplanetě HAT-P-7b: Oblačno, občas rubíny nebo safíry

Díky podobným detailním analýzám složení atmosfér exoplanet mohou odborníci rekonstruovat chemické procesy, k nimž tam zřejmě dochází. Mnohé z těchto planet jsou pro nás velmi exotické světy, s jakými nemáme ve Sluneční soustavě přímou zkušenost. Zkoumání jejich atmosfér je jednou z možnost, jak jim můžeme více porozumět.