Orbitální lovec bouřek ASIM bude pozorovat skřítky, elfy a obry

Vědecký modul ISS Columbus dostal nové vybavení pro sledování bouřek v horních vrstvách atmosféry

18.04.2018 - Stanislav Mihulka

Kosmická nákladní loď Dragon nedávno dopravila na palubu Mezinárodní vesmírné stanice ISS 314 kilogramů přístrojů projektu ASIM (Atmosphere-Space Interactions Monitor), kterému se přezdívá Vesmírný lovec bouřek.

ASIM bude lovit bouřky z vnější strany vědeckého modulu Columbus. Má ve výbavě soupravu optických kamer, fotometry, rentgenové detektory a detektory gama záření. Podle šéfa výzkumu Torstena Neuberta z Národního kosmického institutu Dánské technické univerzity bude experiment ASIM zkoumat pozoruhodné procesy bouřek v horních vrstvách atmosféry.

Lovec bouřek na ISS

Bouřky vysoko v atmosféře jsou úplně jiné než ty, které známe z horkých letních podvečerů. Jsou plné zajímavých elektrických jevů, které mají exotické barvy i jména. Můžeme se tam setkat třeba se skřítky, elfy nebo obry.

TIP: Nafukovací modul BEAM si na palubě ISS vede velice dobře

ISS obíhá asi 400 kilometrů nad zemských povrchem. To je ideální výška pro pozorování bouří v horních vrstvách atmosféry, které se odehrávají obvykle do 100 kilometrů od Země. Z paluby ISS je rovněž možné důkladně pozorovat tropické a subtropické oblasti, kde se vyskytují nejvíce intenzivní atmosférické bouře.

ESA/D. Ducros