Paleogenetici zaznamenali úspěch, který přirovnávají k přistání na Měsíci

26.04.2021 - Stanislav Mihulka

Badatelé dokázali poprvé v historii získat dávnou DNA i z jiného materiálu, než jsou fosilie. Svůj úspěch přirovnávají k přistání lidí na Měsíci

Archeologové a paleontologové už nějakou dobu úspěšně spolupracují s genetiky, kteří dokážou získat a přečíst sekvence DNA dávných lidí, živočichů, rostlin i mikrobů. Až dosud ale platilo, že k rozboru DNA vědci potřebovali fosilní pozůstatky. To už ale zdá se neplatí…

Eske Willerslev z britské University of Cambridge a jeho tým prováděl rozsáhlý genetický výzkum v mexické jeskyni Chiquihuite, odkud již pochází řada zajímavých objevů. Badatelé dokázali poprvé v historii získat dávnou DNA i z jiného materiálu, než jsou fosilie. Jak k tomu s nadsázkou dodávají, podařilo se jim to díky tomu, že medvědi baribalové před 16 tisíci let chodili na toaletu nejen do lesa, ale také do jeskyně.

TIP: Objev v jeskyni Chiquihuite dramaticky posouvá příchod lidí na americký kontinent

Willerslevův tým na vhodných místech v jeskyni Chiquihuite odebral vzorky sedimentu, a pak v nich „lovil“ sekvence DNA. Mimo jiné narazili na sekvenci medvěda baribala, který tehdy navštívil jeskyni a vykonal tam potřebu. Jejich úspěch je vyústěním asi pětiletého úsilí a zlepšování stávajících postupů odběru vzorků a zpracování dat. Jde zásadní o průlom v paleogenetice, který určitě v dohledné době přinese další zajímavé objevy.