Paleontologové objevili pozůstatky dávného obojživelného předchůdce velryb

Američtí vědci objevili kosterní pozůstatky čtyřnohého předchůdce dnešních velryb. Zvíře měřící na délku čtyři metry se bylo schopné pohybovat v moři i po souši

06.04.2019 - Stanislav Mihulka

Paleontologové oslavují pozoruhodný nález v Peru. Na místě zvaném Playa Media Luna, v pobřežní poušti na jihu Peru, vůbec poprvé na jižní polokouli objevili pravěkou velrybu, která se byla schopna pohybovat ve vodě i po souši.

Čtyřmetrové stvoření s dlouhým ocasem připomínalo velkou vydru či obřího bobra. Vědci dávného tvora pojmenovali Peregocetus pacificus. Peregocetus zřejmě představuje přechodný typ mezi suchozemským zvířetem a velrybou s podvodním stylem života. Podle paleontologů objev zásadním způsobem přispěje k objasnění raného vývoje kytovců. Savec s krátkýma nohama a dlouhým ocasem žil podle vědců před zhruba 43 miliony let, tedy přibližně 20 milionů let po vyhynutí dinosaurů.

TIP: Dávný předek dnešních keporkaků a plejtváků byl velkým a zuřivým predátorem

Podle toho, co víme, tak evoluce velryb odstartovala v jižní Asii, asi před 50 miliony let. Na jejím počátku byla zvířata podobná psům z příbuzenstva hrochů. Pravěké velryby postupně pronikaly do vodního prostředí a šířily se po světě. Objev peregoceta ukazuje, že tyhle pravelryby, které zřejmě ještě nebyly dokonalými plavci, nějak dokázaly přeplavat do jižní Ameriky.