Paleontologové objevili v Číně fosilii dinosaura i s jeho hnízdem, vejci a embryi

Paleontologové se těší z unikátního nálezu. V čínské provincii Ťiang-si se jim podařilo objevit fosilii dinosaura i s jeho hnízdem, vejci a embryi

19.03.2021 - Stanislav Mihulka

Fosilie dinosaurů a dalších organismů období křídy z Číny bývají úžasné, skvěle zachovalé a velmi přínosné pro vědu. Ale i tam je zcela výjimečné, když se najde dinosaurus, který zkameněl v určité životní situaci, doslova i se svým chováním. Právě takový nález se nedávno povedl mezinárodnímu týmu paleontologů ve městě Kan-čou, jihočínské provincie Ťiang-si.

Badatelé zde odkryli druhohorní fosilii relativně velkého dinosaura ze skupiny oviraptorů, blízce příbuzné dnešním ptákům. Žil asi před 70 miliony let, na sklonku období křídy. Tento dinosaurus se přitom zachoval přímo na hnízdě, v němž bylo nejméně 24 vajec. V minimálně 7 vejcích se přitom nalezly pozůstatky embryí oviraptorů. Jak říkají autoři studie, dinosauři na hnízdech se nacházejí jen vzácně, stejně jako embrya dinosaurů ve vejcích. Ještě nikdy se ale nenašli dinosauři s hnízdem, vejci a embryi dohromady.

TIP: V Číně objevili nového dinosaura, který velmi připomíná kasuára

Podobné nálezy se objevily oviraptorů se objevily již dříve. Až doposud ale nezahrnovaly embrya ve vejcích. Vědci právě z těchto embryí a celkové situace nálezu usuzují, že nešlo o dinosaura, který by právě kladl vejce, ani o dinosaura, který hlídal hnízdo podobně jako dnešní krokodýli, jak se občas objevuje při hodnocení takových fosilií. V tomto případě vše nasvědčuje tomu, že dotyčný dinosaurus v okamžiku záhuby opravdu seděl na vejcích, jak to dnes dělají ptáci.