Paleontologové objevili ve Wyomingu doposud nejstarší známé kostry netopýrů

Nově nalezené kompletní kostry netopýrů patří novému druhu, který žil před 52 miliony let

16.04.2023 - Stanislav Mihulka

Paleontologové se nedávno blýskli pozoruhodným objevem na nalezišti American Fossil Quarry, severozápadně od Kemmereru v americkém Wyomingu. Ve fosilním materiálu ze spodního eocénu nalezli dvě kostry doposud neznámého druhu netopýrů, které jsou nejstarší, s nimiž jsme se doposud setkali. Tito netopýři žili před 52 miliony let, tedy ve starších třetihorách.

Tim Rietbergen z nizozemského výzkumného centra Naturalis Biodiversity Center a jeho spolupracovníci uspěli na místě, kde již bylo dříve objeveno zhruba 30 o něco mladších fosilií netopýrů. Ti všichni ale doposud patřili ke dvěma již známým druhů, zatímco nově nalezené kostry jsou nejen starší, ale také odlišné.

Unikátní fosilie netopýrů

Badatelé nový druh pojmenovali Icaronycteris gunnelli, na počest Gregga Gunnella, odborníka na fosilie a evoluci netopýrů z Paleontologického muzea Michiganské univerzity. Rané fáze evoluce netopýrů jsou stále jen málo prozkoumané a tento pozoruhodný nález nepochybně přispěje k jejich poodhalení. Výsledky Rietbergenova týmu zveřejnil odborný časopis PLoS ONE.

Podle badatelů je objev fosilií výjimečný nejen svým rekordním stářím, ale rovněž skutečností, že jde o prakticky kompletní kostry. Takové objevy jsou nesmírně vzácné. Kostry netopýrů jsou obvykle drobné a velmi křehké. Většinu nejstarších druhů netopýrů známe jen podle nálezů zubů.

TIP: Šavlozubý Diegoaelurus z jižní Kalifornie byl jedním z prvních hypermasožravců

Vědci se domnívají, že tito netopýři a jim příbuzné druhy, které byly objevené v této oblasti, představují samostatnou linii raných netopýrů. Podle Rietbergena a jeho kolegů to potvrzuje představu, že v období spodního eocénu proběhla intenzivní evoluce netopýrů na více různých kontinentech tehdejšího světa.