Paleontologové popsali nový druh trpasličího dinosaura z Transylvánie

02.12.2022 - Stanislav Mihulka

Transylvánie není jen domovem upírů a vlkodlaků, na sklonku druhohor zde žila i populace trpasličích dinosaurů

<p>Transylvanosauři na „evropském“ tropickém ostrově Hațeg. <em>(ilustrace: Peter Nickolaus, CC BY 4.0)</em></p>

Transylvanosauři na „evropském“ tropickém ostrově Hațeg. (ilustrace: Peter Nickolaus, CC BY 4.0)

V období křídy území dnešní Transylvánie rozhodně nepřipomínalo temné lesy, plné legend o upírech a vlkodlacích. Většina Evropy tehdy měla podobu velkého tropického souostroví, podobně jako například dnešní Indonésie. Jedním z tehdejších ostrovů byl i ostrov Hațeg, pojmenovaný podle města v jihozápadní části Sedmihradska. Jde o bohaté naleziště rozmanitých ostrovních druhů z křídového období, mezi nimiž nechybí pozoruhodné „ostrovní“, tedy neobvykle malé druhy dinosaurů.

Trpaslíci z Transylvánie

Mezinárodní tým paleontologů nedávno v časopisu Journal of Vertebrate Paleontology popsal nový druh „ostrovního“ dinosaura z této oblasti. Jde o ornitopodního, tedy ptakopánvého a býložravého dinosaura, který dostal jméno Transylvanosaurus platycephalus. Proti svým příbuzným z tehdejších kontinentů byl relativně malý, podle vědců měřil jen okolo dvou metrů.

Transylvanosaurus platycephalus, jehož druhové jméno odkazuje na nápadně plochou hlavu, žil přibližně před 70 až 68 miliony let a byl jedním z ostrovních druhů dinosaurů na samotném konci křídy. Některé dřívější výzkumy naznačovaly, že diverzita dinosaurů na Zemi povážlivě klesala již dlouhou dobu před katastrofickým koncem křídy. Objev transylvanosaura i dalších zajímavých dinosaurů z tohoto období ale tuto tezi zpochybňují.

Naopak se zdá, že například v Evropě byli dinosauři významnou a rozmanitou skupinou i na sklonku křídy a celých druhohor. „S každým nově objeveným druhem z tohoto období vyvracíme široce rozšířený názor, že na konci křídy žila v Evropě jen chudá fauna,potvrzuje vedoucí výzkumu, doktorand Felix Augustin z německé Eberhardovy-Karlovy Univerzity Tübingen.

Ostrovní miniaturizace

Transylvanosaurus je podle vědců typickým příkladem „ostrovního nanismu“, tedy jevu, kdy se původně velcí živočichové po rozšíření na ostrov v průběhu evoluce poměrně rychle zmenší. Vedle dinosaurů se tento jev týká také řady skupin savců – například madagaskarských trpasličích lemurů makiů šedých (Cheirogaleus ravus) nebo lišek ostrovních (Urocyon littoralis), obývajících ostrovy Channel Islands u pobřeží Kalifornie.

TIP: Paleontologové objevili části fosilií zřejmě největšího dravého dinosaura Evropy

Rozsáhlá studie z roku 2021, kterou publikoval časopis Nature Ecology and Evolution, potvrdila, že  „ostrovní nanismus“ je reálným fenoménem. Jeho přesné příčiny jsou ale stále nejasné. Existuje několik hypotéz, proč se zvířata na ostrovech zmenšují. Ostrovní ekosystémy mohou nabízet menší rozmanitost potravy, což by mohlo vést k zastavení růstu některých zvířat. Pokud se na takovém ostrově nevyskytují žádní velcí predátoři, mohou i menší zvířata prosperovat.