Pečení ve vesmíru: Na palubě ISS brzy zavoní čerstvé dobroty

Kdo by si nechtěl péct sušenky na oběžné dráze? Astronauti k tomu brzy dostanou příležitost

27.06.2019 - Stanislav Mihulka

Mezinárodní vesmírnou stanici čeká na oběžné dráze další pozoruhodné prvenství. A tentokrát to bude pěkně voňavé a chutné. Hotelový řetězec DoubleTree by Hilton, který je známý svými čokoládovými sušenkami, nedávno oznámil, že na palubě ISS brzy upečou vlastní sušenky.

Pro pozemšťana je to vcelku všední záležitost. Ale pečení sušenek na oběžné dráze, tedy v prostředí mikrogravitace, vyžaduje nové technologie a postupy. Určitě to bud stát za to. Astronauté na ISS jistě uvítají zpestření pobytu a vůni domova. Některá z následujících nákladních lodí by měla na Mezinárodní vesmírnou stanici dopravit speciální připravené polotovary i vesmírnou troubu.

Pečení na orbitě

Na vývoji trouby pro pečení na oběžné dráze pracují společnosti NanoRacks a Zero G Kitchen. Astronauti si na palubě orbitální stanice s pomocí této trouby připraví nejen sušenky, ale i další typy pečiva. Podobné technologie by časem měly fungovat na vesmírných základnách i na dlouhodobých výpravách do vesmíru.

TIP: Jak pořádně oslavit let na oběžnou dráhu? Sklenkou vesmírného šampaňského!

Zatím není jasné, kdy k pečení ve vesmíru dojde. Mělo by to ale být v dohledné době. Není to poprvé, co se vědci a inženýři snaží zpříjemnit pobyt astronautů na ISS vylepšením jídelníčku. Na Mezinárodní vesmírné stanici si už vypěstovali vlastní zeleninu, a také si tam udělali kávu. Jak je vidět, na oběžné dráze se pomalu zabydlujeme.

Zero G Kitchen/DoubleTree by Hilton