Peggy Whitsonová se stala nejstarší ženou v otevřeném prostoru

13.01.2017 - Martin Reichman

Americká astronautka Peggy Annette Whitsonová se stala nejstarší ženou, která kdy vystoupila do otevřeného vesmírného prostoru

Peggy Whitsonová -<p>Američanka Peggy Whitsonová je i držitelkou rekordu v celkové délce pobytu ve vesmíru. Její aktuální zápis činí 434 dnů.</p>
Peggy Whitsonová -

Připomínka věku bývá v případě žen považována za netaktní. My si tentokrát tento drobný prohřešek ale dovolíme. Americká astronautka Peggy Annette Whitsonová se totiž stala nejstarší ženou, která kdy vystoupila do otevřeného vesmírného prostoru. Stalo se tak ve středu 11. ledna během výměny lithium-iontová baterie sloužící k ukládání energie ze solárních panelů Mezinárodní vesmírné stanice.

TIP: Jaký kosmonaut a jaká kosmonautka strávili ve vesmíru nejvíce času?

Peggy Whitsonová pochází z Mount Ayr v Iowě, studovala biologii a chemii na Iowa Wesleyan College a biochemii na Rice University v Houstonu. Poté byla zaměstnancem Národní výzkumné rady přiděleným do Johnsonova vesmírného střediska. Od roku 1988 pracovala pro dodavatele NASA společnost KRUG International. Roku 1989 přešla do oddělení biochemických výzkumů Johnsonova vesmírného střediska a od roku 1993 do oddělení medicíny.

V červenci 1999 byla zařazena do záložní posádky Expedice 3. Do vesmíru se poprvé podívala na palubě raketoplánu Endeavour v rámci Expedice 5, která odstartovala 5. června 2002. Druhý pobyt na ISS absolvovala v na přelomu let 2007 a 2008 v rámci Expedice 16. Peggy Whitsonová je i držitelkou rekordu v celkové délce pobytu ve vesmíru. Její aktuální zápis činí 434 dnů.