Pekelný šišatý svět WASP-121b trousí do vesmíru těžké kovy

05.08.2019 - Stanislav Mihulka

Extrémní teploty a drtivá gravitace udělaly z plynného obra WASP-121b rozpálenou šišku

<p>Horký jupiter tvaru míče na americký fotbal</p>

Horký jupiter tvaru míče na americký fotbal

WASP-121b je jednou z výjimečných planet. Je to horký Jupiter, tedy plynný obr, který je jen o něco málo větší než náš Jupiter, ale zároveň je velice blízko své mateřské hvězdě. Obíhá hvězdu ve vzdálenost pouhých 3,8 milionů kilometrů, což je zhruba 2,5 procent vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí.

Vzhledem k těsné blízkosti hvězdy je WASP-121b rozpáleným peklem. Je to ale také první planeta, u které byla objevena stratosféra. Na rozdíl od Země v ní ale není vrstva ozónu nýbrž oxidu titanu. Vnější vrstvy této planety jsou rozpálené na více než 2 500 °C. V takových podmínkách taje většina kovů a planeta je postupně ztrácí v okolním vesmíru.

Žhavá šiška

Z atmosféry WASP-121b unikají vodík, helium i celá řada dalších prvků v podobě par. Hubbleův teleskop našel hořčík a železo tak daleko od této planety, že už se nacházejí mimo její gravitační přitažlivost. Něco takového prý astronomové při výzkumu exoplanet ve vesmíru zatím nepozorovali.

TIP: Rozpálené peklo ultrahorkého jupiteru KELT-9b má v atmosféře železo a titan

WASP-121b je skutečně extrémní svět. Kvůli enormním teplotám je celá planeta žhavá a nafouklá. Zároveň na ni působí značná gravitační síla blízké hvězdy. Výsledkem toho všeho je, že plynný obr WASP-121b nepřipomíná ani tak kouli, jako spíše míč na americký fotbal nebo ragby.

• Zdroj fotografií: NASA, ESA & J. Olmstead (STScl)