Pilíře zkázy uprostřed mlhoviny Carina

09.11.2016 - Martin Reichman

Pilíře zkázy -<p>Hmotné hvězdy v této oblasti s probíhajícím zrodem nových stálic pomalu ničí pilíře plynu a prachu, ze kterých původně vznikly.</p>
Pilíře zkázy -

Sloupy a pilíře zachycené na novém snímku mlhoviny Carina jsou mohutnými oblaky prachu a plynu, které leží v oblasti s probíhajícím vývojem hvězd vzdálené od nás asi 7 500 světelných let. Vědci nyní analyzovali efekty vysoce energetického záření blízkých hmotných hvězd na strukturu pilířů.

Proces působení záření je znám jako fotoevaporace – plyn je nejprve ionizován a následně se rozptýlí do okolí. Pozorováním výsledků fotoevaporace – při které mimo jiné dochází ke ztrátě hmoty z pilířů – se vědcům podařilo odhalit příčiny. Byla nalezena zřejmá korelace mezi množstvím ionizujícího záření emitovaného nedalekými hvězdami a rychlostí rozptylování hmoty pilířů.

• Zdroj fotografií: ESO/A. McLeod