Planeta tří sluncí: Bizarní trojhvězdný svět KELT-4Ab ze souhvězdí Lva

Vědci objevili obří planetu uprostřed vzácného trojhvězdného systému. Den i rok na ní trvají jen tři dny

12.04.2016 - Martin Reichman

Trojhvězdný systém je na rozdíl od dvojhvězdného ve vesmíru velmi vzácný. Trojhvězdný systém se stabilními oběžnými drahami je pak naprosté unikum – nově objevená planeta KELT-4Ab je teprve čtvrtým trojhvězdným systémem tohoto druhu. Navíc leží nečekaně blízko Země.

Stejně dlouhý rok i den

Nově objevená obří planeta KELT-4Ab patří do skupiny tzv. horkých jupiterů a nachází se přibližně 685 světelných let od Země v souhvězdí Lva. Planeta obíhá okolo trojice hvězd - KELT-4A, KELT-4B a KELT-4C. Dominantní hvězdou tohoto složitého systému je KELT-4A, kolem níž planeta KELT-4Ab obkrouží jednou za 3 pozemské dny. Stejnou dobu trvá planetě i jedna otočka kolem vlastní osy, což znamená, že rok a den trvají na KELT-4Ab stejně dlouho. Planetu a hvězdu dělí jen 6,5 milionu kilometrů a na nebi by se tak jevila přibližně 40× větší, než Slunce ze Země.

TIP: Jak běžné jsou vícehvězdné systémy?

Druhé dvě hvězdy jsou mnohem dál – od planety je dělí zhruba 49 miliard kilometrů (330 AU) a na nebi tak vypadají zhruba jako náš Měsíc v úplňku. Obě hvězdy krouží kolem sebe navzájem (přibližně jednou za 30 let) a společně i kolem dominantní hvězdy. Tu obkrouží jednou za předlouhých 3 800 let.

Astronomical Journal