Planetka Vesta je právě teď viditelná pouhým okem: Poradíme vám, kde ji hledat

Právě v těchto dnech lze na noční obloze spatřit nejjasnější objekt z říše asteroidů - planetku Vesta

29.06.2018 - Stanislav Mihulka

Je to dobrá zpráva pro všechny fanoušky astronomie. Právě v těchto dnech je totiž jedna z největších planetek Sluneční soustavy na noční obloze viditelná pouhým okem. Řeč je o planetce Vesta, která obíhá Slunce v hlavním pásu planetek.

Nejjasnější planetka

Vesta je druhým největším a nejhmotnějším tělesem hlavního pásu planetek, předčí ji pouze trpasličí planeta Ceres. Průměr Vesty dosahuje až 573 km a připadá na ni téměř 10 % hmotnosti všech objektů v hlavním pásu. Představuje také nejjasnější planetku pozemské oblohy – její hvězdná velikost může vystoupat až na 5,7 mag. Zároveň ji jako první planetku navštívila kosmická sonda: V roce 2011 na její oběžné dráze zakotvil satelit Down.

Na počátku června Vesta dosáhla jasnost 5,7 mag, takže aktuálně je na hranici viditelnosti očima. Pro pozemské pozorovatele se jeví jako velmi světlá - její odrazivost je asi 43 procent, zatímco Měsíc má jen asi 12 procent. Mnohem snáz a rychleji ji ovšem uvidíte s dalekohledem s velkým zorným polem. Začněte u Saturnu a vydejte se od něj 4° na severozápad ke hvězdě Polis ze souhvězdí Střelce. Jedná se o stálici čtvrté velikosti, takže ji určitě nepřehlédnete. Pak stačí přístroj přesunout zhruba 4° směrem na sever a v zorném poli se coby světlý bod objeví i Vesta.

Stellarium, NASA / JPL / MPS / DLR / IDA / Björn Jónsson