Plyn v suťových discích planetárních systémů vzniká při srážkách

17.04.2017 - Stanislav Mihulka

Pozorování systémů 49 Ceti a Beta Pictoris prozradilo, jak je to s plynem v suťových discích

Srážka v disku -<p>Během srážek v suťových discích dochází k uvolňování plynu</p>
Srážka v disku -

Během srážek v suťových discích dochází k uvolňování plynu

Mnoho mladých hvězd a také řada hvězd středního věku má ve svých soustavách suťové disky (anglicky debris disc), které připomínají Oortovo mračno Sluneční soustavy a nejspíše představují zbytky po vzniku planetárního systému.

Radioastronomové nedávno zjistili, že suťové disky často obsahují plyn. Odborníkům ale není úplně jasné, kde se tam ten plyn vzal. Ve hře jsou dvě hlavní hypotézy: buď jde o původní plyn mračna, z něhož vznikla příslušná hvězda anebo ten plyn pochází ze srážek těles, která tvoří suťové disky.

Plyn suťových disků

Vědci japonského výzkumného institutu RIKEN pozorovali emise atomárního uhlíku s desetimetrovým teleskopem Atacama Submillimeter Telescope Experiment (ASTE) v Chile u dvou planetárních systémů se suťovými disky, které se nacházejí u hvězd 49 Ceti a Beta Pictoris.

TIP: Astronomové poprvé pozorovali prachový disk mladé soustavy s více hvězdami

Výsledky pozorování poté porovnali s daty výskytu oxidu uhelnatého CO, které pořídila soustava radioteleskopů ALMA. K jejich překvapení badatelé zjistili, že ve sledovaných soustavách je atomární uhlík stejně častý jako oxid uhelnatý. Z toho vyvozují, že je tam velmi málo vodíku, který by vedl k navázání uhlíku zpět do oxidu uhelnatého. A nepřítomnost vodíku svědčí o tom, že plyn v suťových discích vzniká v důsledku srážek těles.

RIKEN, Astrophysical Journal Letters