Po stopách temné hmoty a temné energie: Do vesmíru zamířil evropský teleskop Euclid

První červencový den zamířil z mysu Canaveral na Floridě do vesmíru nový evropský teleskop Euclid. Do kosmu jej vynesla raketa Falcon 9 společnosti SpaceX.

04.07.2023 - Martin Reichman

„Detektiv temného vesmíru zahajuje svou misi. Euclid je na cestě k odhalení vesmírného tajemství temné hmoty a temné energie a řekne nám více o zvláštní minulosti a konečném osudu našeho vesmíru,“ uvedli na Twitteru zástupci ESA.

Dvoutunový teleskop se má před sebou zhruba měsíční cestu k takzvanému druhému Langrangeově bodu (L2), který se nachází ve vzdálenosti asi 1,5 milionu kilometrů od Země. Odtud Euclid, pojmenovaný po řeckém matematikovi Euklidovi, sestaví trojrozměrnou mapu vesmíru, která má zahrnovat dvě miliardy galaxií a bude odpovídat jedné třetině nebeské klenby.

Po stopách temné hmoty a temné energie

Cílem evropské mise Euclid je vytvoření trojrozměrné mapy vesmíru, měření rudého posuvu galaxií až do vzdálenosti 10 miliard světelných let, a také studium, jak temná energie urychluje expanzi kosmu. Teleskop je vybavený zrcadlem o průměru 120 cm a dvojicí hlavních vědeckých přístrojů: kamera pro oblast viditelného světla (VIS) bude pracovat na vlnových délkách 550–900 nm a podle vědců zobrazí asi 1,5 miliardy galaxií. Druhý z přístrojů infračervený spektrometr (NISP) má pozorovat vesmír v oblasti infračerveného záření.

TIP: Jak jinak lze vysvětlit temnou hmotu? Existuje vůbec?

Odborníci doufají, že díky této mapě odhalí stopy po temné hmotě a temné energii. Temná hmota (nebo též skrytá látka) představuje dosud neodhalenou substanci, jež je podle současných kosmologických modelů nezbytná k vysvětlení struktury a dynamiky vesmíru. Zmíněné dvě složky tvoří podle současných teorií přes 95 % hmoty a energie vesmíru, zatímco na běžnou známou látku připadá jen zbývající malá část. Mise Euclid v hodnotě 1,4 miliardy eur (v přepočtu zhruba 33 miliard Kč) je naplánována na šest let a první vědecké snímky by měly být k dispozici již letos na podzim.