Pod lupou: Z vědeckého hlediska většina domnělých afrodiziak nefunguje

12.08.2022 - Barbora Jelínková

Nálepka afrodiziaka se přisuzuje stovkám přírodních látek, od potravin přes různé části zvířecích těl až po léčivé byliny. Moderní vědecké studie však u většiny zkoumaných rostlin kýžené účinky neprokázaly

<p>Za afrodiziakum je považován například celer, marihuana, zázvor, čokoláda, muškátový oříšek nebo třeba prudce jedovatý blín černý. <em>(foto: Shutterstock)</em></p>

Za afrodiziakum je považován například celer, marihuana, zázvor, čokoláda, muškátový oříšek nebo třeba prudce jedovatý blín černý. (foto: Shutterstock)

Etnologové napočítali celkem 718 druhů rostlin, jež se v tradiční lidové medicíně po celém světě užívají coby domnělá podpora libida. Zatímco však domorodci o jejich účinnosti nepochybují, západní vědci jsou o něco skeptičtější. Jakmile se totiž příslušná substance ocitne pod mikroskopem, její afrodiziakální moc zpravidla bledne.

Ačkoliv botanikové podrobili pečlivému zkoumání několik desítek druhů rostlin, slibné výsledky vykázal pouze zlomek z nich. Podle farmakologické studie z univerzity v Novém Dillí skýtá ověřený účinek například kořen ženšenu, oblíbený v tradiční východní medicíně, jehož užívání prokazatelně stimuluje prokrvení houbovitého kavernózního tělesa penisu a tím zkvalitňuje erekci. Naopak velmi populární jihoamerická řeřicha peruánská, známější pod názvem maca, se ukázala jako nepříliš spolehlivá.

Kořen ženšenu patří mezi několik málo prokazatelně účinných afrodiziak. (foto: Shutterstock)

Všeho moc škodí

Vědci nicméně upozorňují, že se mechanismus afrodiziakálního působení dosud nepodařilo dostatečně prozkoumat. Zvolený pomocník může působit dvěma způsoby: usnadnit erekci nebo zvýšit pocity sexuálního vzrušení. Ve druhém případě však vstupuje do hry celá škála dalších faktorů – jako hladina hormonů, energie či celkový kontext dané situace – jejichž výsledný efekt lze měřit jen obtížně.

TIP: Láska z lahvičky: Zájem o afrodiziaka podle prodejců stoupá

V neposlední řadě pak, stejně jako v kterékoliv jiné oblasti medicíny, hraje klíčovou roli množství: Například konopí, jež indičtí léčitelé užívali k podpoře libida prokazatelně již ve 2. století př. n. l., může ve vysokých dávkách naopak znemožnit prožití orgasmu či vyvolat apatii, a sexuální touhu tak snížit.