Pod povrchem Pluta se možná skrývá obří ledový oceán

18.11.2016 - Martin Reichman

Podle vědců by až 200 kilometrů pod povrchem trpasličí planety mohlo být stejné množství vody jako ve všech mořích na Zemi

Struktura podpovrchového oceánu na Plutu -<p>Oceán se podle vědců nachází 150 až 200 kilometrů pod povrchem Pluta a je 100 kilometrů hluboký.</p>
Struktura podpovrchového oceánu na Plutu -

Experti z Arizonské a Kalifornské univerzity se snažili přijít na to, proč je 1 000 kilometrů široká oblast Sputnik Planitia umístěna poblíž rovníku a navíc stále v jedné rovině s měsícem Pluta - Charonem. Oba týmy došly k závěru, že zde musí být zamrzlý podzemní oceán, který svou tíhou postupem času změnil rotaci Pluta.

TIP: Fakta: Trpasličí planeta Pluto, jak ji (možná) neznáte

Podle Francise Nimma z Kalifornské univerzity by těžký oceán mohl sloužit jako gravitační anomálie, která hrála roli v gravitačním přetahování mezi Plutem a Charonem.

Oceán trpasličí planety se podle vědců nachází 150 až 200 kilometrů pod jejím povrchem a je 100 kilometrů hluboký. Přítomnost podpovrchového oceánu podle vědců dokazují i praskliny na povrchu Pluta. Vzhledem k ledové pokrývce je nepravděpodobné, že se v oceánu nachází život, není to však úplně vyloučené. Podpovrchový oceán může být tvořený amoniakem, který brání jeho zamrznutí.

nature.com, ČTK