Podivuhodný geologický jev: Vápencový útes v Číně snáší vejce

17.09.2017 - Stanislav Mihulka

Může skála snášet vejce? Jak dokládá nález z jihočínské provincie Kuej-čou, tak zřejmě může

Útes, který snáší vejce. To zní jako pohádka, legenda nebo noční můra. V jihočínské provincii Kuej-čou ale takový útes skutečně existuje. Je vápencový, asi 6 metrů vysoký a nesnáší opravdová vejce.

Jednou za zhruba 30 let z útesu vypadne oblý kámen, který nápadně připomíná vejce. Tato kamenná „vejce“ mají v průměru kolem 20 až 40 centimetrů. Podle všeho se z nich nic nevylíhne, i tak jde ale o pozoruhodný a trochu děsivý fenomén.

TIP: Potvrzení legendy: Velká potopa z čínských mýtů se doopravdy odehrála

Zároveň jde o geologickou záhadu. Vědci totiž vlastně přesně neví, jak tento jev funguje. Mají různé hypotézy, většinou se shodují v tom, že se na jevu podílí eroze a rozdílná tvrdost hornin, kompletní vysvětlení ale nemáme. Podobné útvary se nacházejí u na jiných místech světa, pokud je ale známo, nikde vejce nepadají na zem jako z čínského útesu.

• Zdroj fotografií: James St. John / Flickr