Podle nově objevených fosilií byli ichtyosauři velcí jako plejtváci obrovští

12.04.2018 - Stanislav Mihulka

Na britské pláži našli metrový úlomek čelisti ichtyosaura. Jak byl asi veliký celý?

<p>Ichtyosauři mohli být ohromní jako největší velryby</p>

Ichtyosauři mohli být ohromní jako největší velryby

Pod některými dinosaury se třásla země. Paleontologové ale doposud nenašli živočicha, který by byl těžší, než dnes žijící plejtvák obrovský. Tyto obrovské velryby dorůstají délky 26 až 30 metrů a váží přes 200 tun. Jejich výsadní postavení je teď ovšem ohroženo.

Na pláži u Lilstocku ve Velké Británii vědci objevili úlomky části dolní čelisti, které měří dohromady zhruba metr. Čelist patřila ichtyosaurovi ze svrchního triasu, který žil asi před 235 až 200 miliony let. Ichtyosaury známe z fosilního záznamu velmi dobře. Obvykle dosahují délky 2 až 4 metry, známe ale i výrazně větší kusy. Největší objevený exemplář druhu Shonisaurus sikanniensis měřil asi 21 metrů.

TIP: Ve Skotsku konečně našli lochnesku: Žila ale před 170 miliony let

Objevená čelist je ale tak veliká, že její majitel musel být skutečný obr. Podle vědců tento ichtyosaurus měřil nejméně 25 metrů a musel být i nesmírně těžký. Zřejmě jde o doposud neznámého ichtyosaura, který byl podobný shonisaurům. Na definitivní potvrzení si ale budeme muset počkat.

University of Manchester, PLoS ONE