Podmořští archeologové objevili ztracenou hlavu Hérakla z Antikythéry

24.06.2022 - Stanislav Mihulka

Legendární vrak, který ukrýval „mechanismus z Antikythéry“, vydal další cenný artefakt – hlavu sochy, která byla vylovena z vraku před více než stoletím

<p>Objevená hlava mramorového Hérákla z Antikythéry. <em>(foto: Nikos Giannoulakis, CC BY 4.0)</em></p>

Objevená hlava mramorového Hérákla z Antikythéry. (foto: Nikos Giannoulakis, CC BY 4.0)

V roce 1900 byl u řeckého ostrova Antikythéra, severozápadně od Kréty, lovci mořských hub objeven vrak římské lodi, která se tam potopila zhruba v letech 70 až 60 před naším letopočtem. Postupně se ukázalo, že tato loď vezla spoustu zajímavých věcí, mimo jiné i slavný „mechanismus z Antikythéry“.

Podmořští archeologové nedávno ohlásili výsledky nejnovější expedice k vraku, kterou označili jako extrémně úspěšnou. Expedice začala odstraněním velkého kusu skály, který doposud archeologům bránil v přístupu do doposud neprozkoumané části vraku. Odkryl se jim nový prostor, kde uskutečnili řadu pozoruhodných objevů.

Héraklés má zase hlavu

Objevili například hlavu mramorové sochy, která zpodobňuje mohutného muže s výrazným vousem. S velkou pravděpodobností jde o Hérakla (pro Římany Herkula). Nalezená hlava podle všeho patří k soše zvané „Héraklés z Antikythéry“, kterou vylovili potápěči již krátce po objevení vraku, tedy více než před sto lety.

TIP: Vědci objevili lidské pozůstatky ve slavném vraku z Antikythéry

Mezi dalšími cennými nálezy jsou dva lidské zuby, které určitě patří někomu z posádky či pasažérů vraku. Ty sice nemají uměleckou hodnotu, ale vědci s nimi mohou provést genetické a izotopové analýzy, které mohou přinést cenné informace o lidech, co se před více než dvěma tisíci let plavili na této nešťastné lodi.